Sammanfattning av höstens föräldrarmöten hos Sigtunabygdens RF

25.09.2023
  • Kul att det var ett stort intresse och engagemang för de erbjudna träffarna för föräldrarmöte! Har du fortsatt frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta någon i personalen.

• Anna började med att informera om att anläggningen ägs av klubbens medlemmar

• Det stora projektet i är att vi i år ska byta taket på stora stallet.

• Angående ridgruppers sammansättning – vi har inte ett uppflyttningssystem utan vill att grupper som startar ihop följs åt så långt det är möjligt.

• Vi jobbar mycket runt "T-ord" Det ska vara TRYGGT att rida hos oss, det ska få TA TID att lära sig, vilket kräver TÅLAMOD. Hos föräldrar kan tålamod behövas när man anser att eleven/ridgruppen stagnerar i sin utveckling. Det är oftast en fas som både grupp och individ går igenom för att växa fysiskt och psykiskt.

• Utdelning av hästar försöker personalen att anpassa för att var och en ska få så bra utveckling som möjligt, detta gäller både häst och ryttare. Hästarnas upplägg planeras för varje dag, varje vecka, varje månad året runt. Precis som för barnen, vilket även det kräver tålamod från föräldrar.

• Alla hästar är inte till för alla ryttare och alla ryttare är inte till för alla hästar. Våra instruktörer har en plan när de matchar ryttare med hästar, och som ridlärare vill man därför helst inte att elever byter hästar med varandra. Det finns en individuell plan för allas utveckling.

• Ridövningar som att tex styra en båge återkommer hela livet. "Coolare" övningar kommer när elever och hästar är riktigt trygga och redo för uppgiften.

• Cafeterian drivs av ridskolan, vi hade gärna haft mer öppet men tiden finns inte. Om ditt barn vill åka hit en vardagseftermiddag och glömt att packa mellis, så mejla oss så tar vi fram det vi kan erbjuda. Det kommer inte att stå framme men finns nästan alltid något att köpa.

• Ungdomarna för gärna komma till stallet från kl 14 på vardagar (Nu när takrenovering pågår rekommenderar vi inte före kl 16). Det är viktigt att de som vill hänga i stallet respekterar om personalen ber de att vara i cafeterian under tex insläpp av hästar, det är av säkerhetsskäl.

• När du som förälder anser att ditt barn är mogen nog att ta sig hit själv och vara här utan ständigt vuxens uppsikt är de välkomna. Det finns personal på plats när ridskolan är öppen. I medlemskapet i SBRF så ingår försäkring som täcker den tid de är här.