Så går det till hos oss!

Samling/upprop

15 minuter före lektionens början samlas alla elever för att ropas upp och prickas av. Samlingen för de mindre barnen sker på stallplan. För de äldre finns det en lapp uppsatt och i vissa fall får man gå upp på kontoret för att få sin häst. Beroende på ridinstruktör informeras du om detta på något av dessa sätt. Därefter delas en häst ut till varje elev.

Förbered hästen för ridning

Efter att eleven fått en häst tilldelad kontrollerar hen om hästen befinner sig i något av ridhusen eller i stallet. Om hästen befinner sig i något av ridhusen ska eleven strax före lektionstidens början stå redo i ridhuset och ta över hästen från föregående ryttare. Om hästen är i vita ridhuset eller på uteritt sker ryttarbytet på stallplanen.

Om hästen befinner sig i stallet ska eleven göra iordning hästen för ridning. Eleven börjar med att kontrollera vad hästen har för utrustning och gör sedan hästen i ordning (vana elever borstar hästen, kratsar ur hovarna, sadlar och tränsar den. Vid lektioner med mer ovana ryttare kan hästarna vara både sadlade och tränsade och det finns alltid personal i stallet som hjälper eleverna). Fråga efter dem om de inte syns till!

Eleverna leder ut hästarna till ridhuset först efter att personal sagt till om det. Hästarna leds alltid ut i ordningen med att hästen längst bort från ingången börjar och sen ska hästarna ledas ut i tur och ordning. Tänk på att hålla ett säkerhetsavstånd till hästen framför på tre meter.

Uppsittning, ridning och avsittning

Hästarna ställs upp med stora luckor bredvid varandra på en rad mitt i ridhuset (på den så kallade medellinjen). När alla ställt upp förbereds uppsittningen; sadelgjorden dras åt och stigbyglarna dras ner. Eleverna får sitta upp efter att instruktören meddelat att det går bra. Vi använder pall. Klä av dig ev ytterplagg innan uppsittning.

När alla är klara med uppsittningen ber instruktören en elev att ta täten och börja ridningen. Därefter går hästarna ut i den ordning de står uppställda och sedan följer en ridlektion på nivå anpassad för eleverna.

Vid lektionens slut får en elev ta täten och börja uppställningen på medellinjen och därefter ställs hästarna igen upp bredvid varandra på rad i den ordning de går.

Avsittning sker först när alla elever har ställt upp och instruktören sagt till att eleverna ska sitta av.

Efter avsittningen håller eleven i sin häst och väntar och ser om den ska tas över av en ny ryttare. Om ingen ny ryttare kommer till hästen drar eleven upp stigbyglarna. Instruktören säger sedan till när det är dags att ta in de hästar som ska till stallet och de går alltid med början av hästen längst bort från ingången. Hästarna leds därefter in i stallet.

I lektionstiden ingår upp och avsittning samt ev. fram och bortplockning av hindermaterial.

Under de första terminerna kan det ta lite längre tid att komma igång med ridpasset då det tar längre tid för eleverna att göra iordning hästarna och att komma upp på hästryggen.

Gör i ordning hästen efter ridningen

Efter ridningen ska all hästens utrustning tas av (om inget annat meddelats), bettet tvättas och all utrustningen hängas tillbaka på respektive plats. Borsta gärna av hästen och kratsa ur hovarna. Är hästen svettig är det bra om den tvättas av med en blöt svamp, men tänk på att vara sparsam med vattnet så den inte blir för blöt. (om det är minusgrader ute så räcker det med att borsta där hästen är svettig.)

Lektionstyper

För att ge eleverna en bra grund ägnas de flesta lektioner åt dressyr. På dressyrlektionerna tränas eleven att sitta i lodrät sits och använda sin hjälper korrekt (hjälper är benämningen för hur eleven kan kommunicera till hästen vad hen vill att den ska göra).

Vissa lektioner är markarbetes- eller hopplektion och då övas eleven i att rida i lätt sits samt rida över bommar på marken (markarbete) eller hoppa hinder (hoppning). I lektionstiden ingår att eleverna tar fram och plockar undan hindermaterialet.

Det ingår också uteritter i skog och mark och ibland förläggs ridningen på våran galoppbana. När vädret tillåter är vi ofta på en av våra utebanor.

I elevens utbildning ingår också teoretisk häst- och ridkunskap. Ibland finns det kurser uppsatta på anslagstavlan i klubbhuset. Vi rekommenderar alla att delta i dessa tillfällen. Ibland erbjuds clinics eller kurser med utomstående tränare eller tävlingsryttare.

Ledare

Vid ridning i nybörjargrupp för juniorer och för barn under 7 år förväntas eleven ha en ledare som hjälper till att hålla i hästen under ridningen. Ridskolan tillhandahåller inte ledare, men det finns ibland andra ridskole-elever som kan tänka sig att ställa upp. En ledare behöver inte ha tidigare hästerfarenhet men måste kunna hålla i hästen och orka springa med när eleverna travar.

Tänk på:

• Barnvagnar får inte vistas i stallet av säkerhetsskäl
  • Hundar ska vara kopplade inom ridskolans område. Inga hundar på läktaren.
  • Mobiltelefoner uppskattas att de är på ljudlöst eller inte är med. Låt hästen stå i fokus när du är hos oss.
  • Föräldrar och övriga ombedes sitta ner på läktaren och inte störa ridlektionen.
  • Respektera reglerna i stallet