Vår verksamhet

Sigtunabygdens RF ligger naturskönt 6 km norr om Sigtuna, 15 minuter från Knivsta och bara 20 minuter från Arlanda. Sigtunabygdens ryttarförening bildades 1967 och idag rider drygt 600 elever varje vecka på ridskolan. Verksamheten är ansluten till Svenska ridsportförbundet, Ridskolornas riksorganisation och Svenska ridlägerarrangörers riksförbund, liksom är kvalitetsmärkt.

Vi har en omfattande verksamhet med elever på alla utbildningsnivåer. Alla är välkomna!

Dagligen erbjuds:

• Ridgrupper för nybörjare, erfarna, unga och gamla
  • Knattegrupper
  • Funktionsvariationer
  • Träningsgrupper
  • Temagrupper

Ridskolan ordnar även särskilda hopp- och dressyrkurser.

Stallet

I stallet står ca 40 lektionshästar, alla barnvänliga och välutbildade. I de tre ridhusen sker den praktiska ridutbildningen. Det ena ridhuset är 20 x 40 meter, det Vita Ridhuset är 20 x 60 m och det tredje ridhuset är 20 x 60 meter. I anslutning till ridhusen finns vår cafeteria, teorisalar och omklädningsrum. När vädret tillåter rider vi på våra fyra underbara utebanor, som är 30x70, 20x60, 30x80 och 18x20 meter.

Ridläger

Ridläger anordnas under sommaren. Eleverna delas upp i mindre grupper efter kunskapsnivå, för att kunna ge alla en seriös utbildning i hoppning, dressyr och terrängridning. Det är två ridpass/dag och övrig tid ägnas bl.a. åt teori, lekar och pyssel med hästarna. Tider och priser kommer när sommarn närmar sig.

Kvalitetsmärkning

Plaketterna innebär att ridskolan och anläggningen är kvalitetsmärkt efter särskilda kriterier av Svenska Ridsportförbundet.
Besiktningen sker vid ett besök och det protokollförs. De punkter man främst tittar efter är:

• Att anläggningen är välskött samt uppfyller fastställda
    minimimått vad gäller stallarna med mera
  • Att verksamheten har en god hästhållning
  • Att säkerheten är fullgod
  • Att ridskolan kan styrka att man innehar kommunalt
    tillstånd enligt djurskyddslagen att bedriva ridskoleverksamhet
  • Att ridskolan har dokumenterat välutbildad personal